Przykładową konfigurację wtyczki WordPress SEO by Yoast prezentowałam już na łamach serwisu Girls Who WordPress, jednak z racji serii Wtorków z blogiem i tym, czym się na co dzień zajmuję, nie byłabym sobą, gdybym takich informacji nie umieściła również na swoim blogu. O to, jak zoptymalizować bloga pod kątem wyszukiwarek, często padają pytania na grupach związanych z blogowaniem, zdecydowałam się więc tematykę przybliżyć.
Optymalizacja bloga pod SEO – WordPress SEO by Yoast!
Jest kilka lepszych lub gorszych wtyczek, które pozwolą na optymalizację bloga na WordPressie pod kątem wyszukiwarek. Uważam jednak, że ta jest najbardziej przystępna dla użytkownika, który z SEO ma niewiele wspólnego, a chce zapewnić blogowi dobry start w drodze do lepszej widoczności w Google. Po instalacji wtyczki otrzymamy spory wybór zakładek i opcji do ogarnięcia, od których na pierwszy rzut oka może zakręcić się w głowie. Wystarczy jednak parę kroków i miejsc, które trzeba odznaczyć lub zaznaczyć, aby blog już na starcie był lepszy od tych, które zoptymalizowane nie są.
Konfiguracja WordPress SEO by Yoast krok po kroku
W kokpicie, po lewej stronie, pojawia Ci się nowa zakładka SEO z poszczególnymi kategoriami – od „Ogólnych” aż po „Rozszerzenia”.
W zakładce „Ogólne” najważniejsze jest dla Ciebie „Narzędzia Webmasterów” – to w tym miejscu możesz zweryfikować stronę w narzędziach dla webmasterów, np. Google Search Console (wcześniejsza nazwa Google Webmaster Tools).
Następnie interesować Cię będzie zakładka „Tytuł i Meta Tagi”. W Ogólnych znajdziesz opcję Wymuś przepisywanie tytułów – polecam, aby tę opcję zostawić domyślną, podobnie jak separator – nie ma to wpływu na optymalizację pod kątem wyszukiwarek – pozwala jedynie na wybranie „znaczka”, który pojawi się po <title>, oddzielając go od nazwy witryny.
Istotniejsza jest opcja Strona Główna, która pozwoli na ustalenie atrybutów title i description dla strony głównej. Warto, aby w tytule słowo kluczowe pojawiło się na początku, a długość tytułu nie przekraczała 60 znaków. W przypadków „szablonu meta opisu”, ten nie powinien przekraczać 160 znaków.
Typy treści to miejsce, gdzie ustalone zostaną szablony meta tagów oraz to, co na blogu ma być indeksowane, a co nie. Nie ma sensu ustalanie szablonu description dla tych wpisów w tym miejscu – lepiej robić to indywidualnie dla każdego – gdzie, pokażę w kolejnym wpisie.
W przypadku Taksonomii, będziesz mógł ustalić szablony meta tagów i opcje indeksowania dla tagów i kategorii. O ile indeksowanie kategorii jest dla Ciebie istotne, zwłaszcza, jeśli prowadzisz bloga tematycznego, o tyle indeksowanie drugiej strony tagu już niekoniecznie. Jeśli np. używasz małej liczby tagów przyporządkowanych do wpisów i chcesz, aby były one indeksowane, a jednocześnie jest to na Twojej stronie opcja sortowania, nie zaznaczaj nic. Jeśli nie chcesz, aby były, przy tagach zaznacz opcję “noindex, follow”.
W opcji Archiwa, w najnowszej wersji wtyczki zaznaczone jest, aby archiwa autorów i dat nie były indeksowane przez roboty wyszukiwania. Nie jest to tak istotny element na blogu, który wymaga widoczności w Google – lepiej skupić się na indeksowaniu wybranych, aniżeli wszystkich podstron na blogu. Tutaj możesz też ustalić szablony meta tagów dla archiwów autorów i dat.
W przypadku Inne, polecam pozostawić opcje domyślne. Pierwsza zaznaczona opcja daje sygnał robotom Google, aby nie indeksowały podstron z archiwami, tagami i kolejnymi listami wpisów – mają one mniejszą wartość dla Google’a, niż to, co znajduje się na stronie głównej bloga.
Zakładka „Społeczności” pozwala na połączenie bloga z kontami w serwisach społecznościowych. Pamiętaj, że media społecznościowe i linki z nich prowadzące, nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, jednak są czynnikiem, które wpływają na rozpoznawalność witryny. To też fajne miejsce na pozyskiwanie ruchu. Na jego dywersyfikację.
„Mapa struktury URL” – zabierz się za ustawienia w tej zakładce, jeśli mapa strony nie została wygenerowana wcześniej, np. przez inną wtyczkę. W mapie stronie nie trzeba indeksować np. archiwów autorów, archiwów tagów, czy mediów. Jeśli tego chcesz – pozostaw te opcje domyślnie zaznaczone.
W zakładce „Zaawansowane” możesz włączyć Okruszki, jeśli Twój szablon nie wyświetla ich domyślnie. Dzięki nim, czytelnik będzie wiedział, w którym dokładnie miejscu na blogu się znajduje oraz jakie są strony/kategorie nadrzędne.
Przy Bezpośrednich odnośnikach możesz usunąć /category/ z odnośników, dzięki czemu url-e będą miały strukturę adresbloga.pl/tytul-wpisu, a nie adresbloga.pl/category/tytul-wpisu. Reszta opcji niech pozostanie domyślna.
Chcesz mieć więcej wejść z Google na swoim blogu? Kup mój kurs Pozycjonowanie bloga krok po kroku! Więcej informacji znajdziesz na http://kurs.8razy5.pl.