Przeniesienie swojego biznesu do internetu to w tym momencie dobry pomysł, ale nie tylko teraz. To dobry krok w rozwój biznesu w przyszłości. W artykule wylistuję Ci, czego potrzebujesz, aby go mieć, bez rozwodzenia się za bardzo nad technicznymi szczegółami – a jeśli będą – przetłumaczę go na polski.

Sklep internetowy – czego potrzebujesz – checklista

Pierwsza rzecz, to oczywiście pomysł. Banalne, prawda? Ale musisz wiedzieć, nie tylko co chcesz sprzedawać, ale przede wszystkim jak sprzedawać. Kolejny sklep z kosmetykami naturalnymi? Nie przebijesz się przez konkurencję. Sprzęt elektroniczny? Podobnie – walczysz ze sklepami, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku oraz tymi, które dodatkowo znasz, choćby z offline’u. Twój produkt musi się wyróżniać albo być niszowy. Albo jedno i drugie. Jeśli prowadzisz bloga, w którym dzielisz się merytorycznymi treściami, możesz spróbować ze sprzedażą produktów cyfrowych, np. e-booków, kursów. Mam taki plan na najbliższy czas.

W swoim sklepie chcę sprzedawać produkty, które nauczą:

  • Tworzyć lepsze treści pod SEO.
  • Optymalizować bloga pod kątem technicznym.
  • Promować bloga w Google.

Dobra, pomysł masz, produkty masz. Co dalej? Potrzebujesz miejsca, gdzie będziesz sprzedawać produkty. Możesz to oczywiście robić przez Facebooka, Instagrama, Newsletter, ale najbardziej sprawnie sprzedaż obsłużysz przez sklep internetowy.

Aby mieć sklep internetowy potrzebujesz zaplecza technicznego:

  • Domeny – czyli adresu sklepu internetowego. Sklep możesz dołączyć do bloga i mieć go np. w katalogu, czyli twojblog.pl/sklep/, lub w subdomenie sklep.twojblog.pl albo stworzyć go pod zupełnie nowym adresem. Koszt nowej domeny to w pierwszym roku około 12-15 zł netto, w kolejnych 60-100 zł netto (przedłużenie).
  • Serwera – czyli miejsca, gdzie sklep będzie umieszczony. Jeśli masz bloga lub stronę, sklep możesz stworzyć na tym samym serwerze w katalogu lub subdomenie (patrz wyżej). Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz żadnego serwera, będziesz musiał go kupić. Koszty serwera zaczynają się do ok. 50 zł netto rocznie.
  • Oprogramowania sklepu – to temat rzeka, bo możesz skorzystać z rozwiązania SaaS (tzw. abonamentowego, gdzie płacisz określoną kwotę rocznie lub miesięcznie). Takie rozwiązanie proponuje np. Shoplo, czy Shopper – ceny zaczynają się od 34 zł za miesiąc. Możesz też stworzyć sklep na platformie open source za darmo, np. poprzez wtyczkę WooCommerce, która pozwoli Ci na dołączenie sklepu internetowego do Twojego WordPressa.

Sama wtyczka WooCommerce jest darmowa, możesz jednak potrzebować dodatkowych funkcji w sklepie, np. integracji z szybkimi płatnościami, Paczkomatami, programem do fakturowania. W tym wypadku będziesz musiał skorzystać z płatnych lub bezpłatnych wtyczek. W WP Desk, który tworzy takie wtyczki, koszt integracji z wybranymi szybkimi płatnościami to 199 zł, Paczkomatami również 199 zł, programem do faktur, np. Infakt, również 199 zł. Można więc powiedzieć, że koszt samodzielnego stworzenia takiego sklepu z podanymi funkcjami, to 600 zł/ rok, bo tyle trwa subskrypcja tych wtyczek. Rozwiązanie open source’owe ma swoje zalety – masz możliwość dowolnej rozbudowy sklepu o dodatkowe funkcje, możesz też ingerować w wygląd sklepu.

Twój sklep potrzebuje również treści – opisów produktów, które nie tylko będą dobre pod SEO, ale będą też napisane językiem korzyści – mają za zadanie sprzedawać. Zadbaj o ich unikalność, zwłaszcza, jeśli sprzedajesz produkty własne – nie duplikuj opisów przy podobnych do siebie.

Elementy prawne w sklepie internetowym

Ustawa o prawach konsumenta i RODO wymagają od Ciebie szeregu dokumentów, które musisz mieć w swoim sklepie internetowym. Jakich?

  • Regulamin sklepu internetowego – to najważniejszy dokument w sklepie, w którym określone są m.in. dane sprzedawcy, porządkuje komunikację między sprzedawcą a kupującym, określa co jest w sklepie sprzedawane, wskazuje sposoby płatności, dostawy, a także reguluje zwroty, reklamacje.
  • Polityka prywatności – w sklepie/na stronie internetowej, powinieneś mieć też politykę prywatności, która określa, jak przetwarzane są dane osobowe użytkowników strony/sklepu i przez kogo.
  • Checkboxy związane m.in. z RODO, które trzeba zaznaczyć, aby dane np. z formularza kontaktowego czy newslettera były przetwarzane. Do tego dochodzi jeszcze dokumentacja związana z RODO, które powinieneś wdrożyć.

Gotowe wzory regulaminów sklepu internetowego, polityki prywatności możesz znaleźć za darmo w internecie, skorzystać z gotowych, płatnych pakietów albo zwrócić się do prawnika, który przygotuje dokumenty dla Ciebie.

To jeszcze raz podsumujmy, czego potrzebujesz, aby mieć sklep internetowy:

  • pomysłu,
  • produktów,
  • domeny,
  • serwera,
  • oprogramowania sklepu,
  • dokumentów prawnych.

Artykuł ma za zadanie porządkować wiedzę na temat tego, czego potrzebujesz, aby wystartować ze swoim sklepem internetowym – pamiętaj jednak, że w dużym uproszczeniu. Jeśli masz pytania, pisz w komentarzach! Jeśli chcesz stworzyć sklep internetowy i potrzebujesz w tym mojej pomocy, również zapraszam. W kolejnym artykule opowiem Ci o tym, od czego zacząć promocję swojego e-commerce’a.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak przenieść biznes do internetu?

"W obecnej sytuacji", "W związku z"...to sformułowania, które często się teraz przewijają. Wiele biznesów się zamroziło i zwyczajnie nie działa,...

Zamknij