Dziś temat, który najbardziej przyda się chyba tym, którzy dopiero myślą o założeniu blogu. Na pewno będzie też dobrym punktem wyjścia dla osób, które chcą zmienić nazwę i migrują np. z Blogspota. Zatem – czy nazwa bloga i jej wybór mają znaczenie? Uważam, że tak.
Nazwa bloga – przemyśl ją
Po pierwsze, pamiętaj, że jeśli myślisz o blogowaniu w dłuższej perspektywie, to nazwa, w domyśle dla mnie, adres bloga, w pewnym sensie się do Ciebie „przyklei”. Ja na przykład często jestem wspominana, jako Justyna z bloga justynazienkiewicz.pl.
Po drugie, nie zawsze będzie tak, że ludzie będą do Ciebie wchodzili przez Facebooka, Bloglovin, czy z innego miejsca, z którego po prostu przejdą, klikając w link, Będzie pewnie i tak, że będą szukać Cię w Google – wpisując nazwę bloga. Albo, wpisując jego adres bezpośrednio do przeglądarki, czyli, jak zwykłam mówić, wpisywać „z palca”.
Po trzecie – dobra nazwa bloga, to łatwiejsze zapamiętanie jej przez reklamodawców. Potencjalnych i tych, z którymi już współpracowałeś. Oprócz tego, poważniej będzie brzmiało dla reklamodawcy „lubiehandmade.pl” albo „kowalewska.pl”, dla bloga o biżuterii wykonywanej od początku do końca ręcznie, niż „robotkirecznekasikowalewskiej.pl” – robótki-ręczne-kasi-kowalewskiej kropka peel. Widzisz różnicę między wcześniejszymi nazwami, a tą ostatnią?
Jak wybrać nazwę/adres bloga?
Jeśli chcesz pisać bloga w bardzo popularnej tematyce, np. moda czy gotowanie, to masz trudniej. Dlaczego? Bo, jeśli zamierzasz postawić go na własnej domenie, to ta, którą wymyślisz prawdopodobnie jest już zajęta. Trzeba się nieźle nagimnastykować, aby znaleźć dobrą (co to znaczy dowiesz się za chwilę), w dodatku z końcówką .pl. Dlaczego .pl? Jakoś tak się utarło, że najlepiej i najbardziej profesjonalnie jest mieć domenę z końcówką .pl. Bo to profesjonalne, bo piszesz po polsku. Na pewno .pl będzie lepsze, niż .com.pl, .edu.pl, .waw.pl, .wroc.pl. Zwykło się mówić, że takie wybierają „pozycjonerzy” masowo stawiający na domenach z takimi końcówkami słabej jakości strony, bo wszystkie .pl, które ich interesują są już zajęte. Wracając do końcówek, według mnie, okej będzie też domena z końcówką .com. Warto jednak zaznaczyć, że domeny z końcówką .pl i .com wcale nie gwarantują, że staniesz się super znanym blogerem. Jeśli piszesz ciekawie, często i trafiasz celnie w potrzeby swojej grupy docelowej, to po prostu dasz radę. Przykład? Zajrzyj na bloga Magdy z finansenaobcasach.info.
[Tweet „Domeny z końcówką .pl i .com wcale nie gwarantują, że staniesz się super znanym blogerem.”]
Okej, ustaliliśmy, że końcówka .pl czy .com wcale nie gwarantuje sukcesu, ale jak zdecydujesz się, że taka, a nie inna, to zaczynasz szukać odpowiedniej nazwy. Niech będzie stosunkowo krótka, łatwa do zapamiętania, kojarząca się albo z tematyką, w której piszesz albo…no właśnie. Czy moja nazwa bloga kojarzy Ci się z freelancerem, pracą w domu? Pewnie nie. Czy mi na początku się kojarzyła? Tak. Wybrałam ją, bo wymyśliłam sobie, że nie chcę już nigdy pracować tak, jak na etacie – 8 godzin dziennie. 5 dni w tygodniu. 8razy5. Czy jestem z tej nazwy zadowolona? I tak i nie. Owszem, jest krótka, owszem, dość łatwa do zapamiętania, ale nie do końca kojarzy się z tematyką, a ja o genezie już nie komunikuję. Myślałam nawet o tym, czy nie zmienić adresu bloga na swoje imię i nazwisko, no ale imienia nie mam zbyt krótkiego, nie wspominając o nazwisku. justynazienkiewicz.pl to dla mnie trochę za długa domena, dodatkowo setki razy moje nazwisko było przekręcane – Ziętkiewicz, Zieńkiewicz, Sienkiewicz, Ziękiewicz. Sam rozumiesz… 😉 Jednak imię i nazwisko lub samo nazwisko jako adres bloga? Czemu nie.
Adres bloga – domena z imieniem i nazwiskiem
Takie rozwiązanie ma swoje plusy. Sygnujesz wszystko, co napiszesz swoim imieniem i nazwiskiem – ludzie mocno kojarzą Twojego bloga właśnie z Tobą, z nikim innym. Pracujesz na swój personal branding. Przy dobrej optymalizacji i linkowaniu, po wpisaniu Twoich danych personalnych w Google, blog pojawi się wysoko – na pewno w TOP 10 wyników wyszukiwania. Chyba że masz bardzo popularne nazwisko i bardzo popularne imię. Anna Nowak, Kasia Kowalska, Adam Kowalski, Jan Nowak itd. Będzie Ci też dzisiaj ciężko znaleźć wolną domenę. Jednak, jeśli tylko masz stosunkowo łatwe do zapamiętania, a trudne do przekręcenia nazwisko, to imię i nazwisko w adresie bloga to dobry pomysł. Zwłaszcza, jeśli chcesz pisać profesjonalnie, pomagając rozwiązywać problemy innych. Być ekspertem w danej tematyce.
Wybór domeny powinieneś przemyśleć – tak, jak napisałam na początku, adres bloga się do Ciebie przykleja. Dana domena zdobywa również historię, moc – zawsze będzie lepiej widoczna w Google domena 2-3-letnia, niż taka, która ma 2 tygodnie. Pod warunkiem oczywiście, że 2-3 lata oznacza dla Ciebie blogowanie, a nie 3 wpisy, z czego pierwszy to Hello World. 🙂
A czy według Was nazwa bloga ma znaczenie? Czym kierowaliście się wybierając adres dla siebie?
[cherry_hr]
[cherry_icon icon=”icon: fa fa-arrow-right” size=”20″ align=”none”][/cherry_icon] Chcesz mieć więcej wejść z Google na swoim blogu? Startuję z kursem Pozycjonowania bloga krok po kroku – możesz zapisać się, klikając w banner poniżej (przekieruje Cię do strony zapisu).