To odwieczne pytanie każdego, kto w mniejszym, czy większym stopniu zajmował się SEO – co mogę zrobić jeszcze, aby Google bardziej docenił moja stronę? Jak Google w ogóle ocenia stronę i na co patrzy, dokonując tej oceny? Poznaj wybrane czynniki rankingowe SEO, które wpływają na pozycjonowanie strony i wprowadź zmiany w swojej strategii SEO, które poprawią jej odbiór przez roboty Google’a!
Jak Cię widzą, tak Cię…oceniają czyli jak Google czyta Twoją stronę? Czym są czynniki rankingowe?
W przypadku Twoich klientów, czy po prostu odwiedzających Twoją stronę sprawa jest prosta. Użytkownik po prostu wchodzi na Twoją stronę – czy to stronę główną, czy też jakąś kategorię, podstronę usługi i widzi jakiś tekst, jakieś zdjęcia/obrazki, czasem jakieś video. Czasem tekst czyta mu się łatwiej, czasem od razu wychodzi, a czasem niezbyt chce na stronie zostać, bo ta długo się ładuje.
Czynniki rankingowe to więc nic innego, jak elementy, które wpływają na ocenę strony przez Google, a tym samym na pozycje strony na słowa kluczowe wpisywane przez użytkownika. Główne czynniki rankingowe możemy podzielić na te on-site i off-site, czyli elementy do spełnienia na stronie i „poza” stroną.
Zwiększ widoczność strony w Google – zapraszam Cię do niezobowiązującej rozmowy o SEO Twojej strony!

Techniczne czynniki rankingowe – czynniki on-site
A jak jest z Google? Google wysyła swoje roboty, które „chodzą” po stronach i je oceniają. Google czyta stronę po jej kodzie, dlatego to właśnie kod strony (związany z czynnikami technicznymi), powinien być dla niego jak najbardziej logiczny i czysty.
- Szybkość ładowania strony: Strony ładujące się szybciej oferują lepsze doświadczenie użytkownika i są preferowane przez wyszukiwarki. Jeśli Twoja strona będzie ładowała się wolno, np. kilka, czy nawet kilkanaście sekund, to prawdopodobieństwo, że użytkownik z niech wyjdzie jest więcej, niż pewne. To nie czasy, kiedy internet był wolny, na załadowanie stron czekało się sporo, nie wspominając o ściągnięciu czegoś z internetów – kiedyś to były godziny (w przypadku filmów, oczywiście z domeny publicznej ;)), minuty, żeby coś tam się zbuforowało, teraz to są sekundy i milisekundy. Strona musi ładować się szybko.
- Responsywność i dostosowanie do urządzeń mobilnych. Bardzo istotny czynnik rankingowy Google. Wcale nie tak rzadko można jeszcze trafić na strony, które nie są dostosowane do różnej wielkości ekranów (nie są responsywne). Myślisz, że komuś się chce powiększać tekst albo szukać jakiejś pozycji w menu, a potem pomniejszać, żeby przeczytać to, co jest napisane na podstronie, którą mozolnie sobie „wyklikał”. Zaręczam Cię, że to droga tylko dla wytrwałych. Teraz strona musi się dostosowywać do różnych wielkości ekranów – tych w smartfonach, tych na tabletach. To standard. Co więcej – Google ogłosiło w 2016 roku mobile first indexing, czyli strategię, w której podczas indeksowania bierze pod uwagę najpierw wersję mobilną strony – wcześniej pod uwagę brało wersję na komputery (źródło). Od 2018 oficjalnie tę strategię implementować.

- Bezpieczeństwo strony (HTTPS): Strony w Google z certyfikatem SSL są uznawane za bardziej wiarygodne i mogą uzyskać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Certyfikat SSL, czyli mówiąc po ludzki kłódka w adresie. Jeśli jej nie masz, przeglądarką będzie krzyczała, że strona jest niebezpieczna i niezabezpieczona. Jak Google miałby wysoko oceniać strony, które są niebezpieczne? No właśnie!
- Struktura URL: Przyjazne i czytelne adresy URL ułatwiają zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom zrozumienie zawartości strony. Jeśli adresu url na Twojej stronie nie będą wskazywały, co znajduje się, gdy się w nie wejdzie (np. sklep.pl/cat253/ zamiast sklep.pl/sukienki-na-wesele), to Google też się nie domyśli. Im prostsze, a jednocześnie bardziej czytelne adresy URL, tym lepiej.
- Mapa strony (sitemap): Ułatwia wyszukiwarkom indeksowanie zawartości witryny. To taka mapa drogowa, dzięki której roboty Google’a mogą się swobodnie przemieszczać między poszczególnymi podstronami. Mapa strony zawiera też swoistą hierarchię – Google może więc stwierdzić, że kategoria jest ważniejsza od podkategorii, albo że produkty są ważniejsze niż np. podstrony informacyjne.
Treść na stronie jako bardzo ważny czynnik rankingowy on-site
A w zasadzie czynniki rankingowe, bo różne elementy treści składają się na ocenę, a tym samym pozycję strony w Google. Algorytm ocenia treść pod wieloma kątami. Jakimi?
- Jakość treści: Wartościowe, oryginalne i angażujące treści są kluczowe dla wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Kiedyś treść mogła być nijaka. Jeszcze 10-12 lat temu na pierwsze miejsca wyników wyszukiwania trafiały strony tworzone wyłącznie pod pozycjonowanie – z niskiej jakości treścią. Wtedy liczyło się tylko to, ile razy dane słowo kluczowe wystąpi w treści, nie jaką ta treść ma jakość. Teraz to nie przejdzie. Google w sierpniu 2022 roku wprowadził system oceny treści o nazwie Helpful Content, który ma za zadanie oceniać treści pod kątem użyteczności dla użytkowników oraz czy treści te zaspokajają intencje i potrzeby wyszukiwawcze użytkowników. Helpful Content na stałe jest w głównym algorytmie od marca 2024. Tym samym ciężko będzie się przebić, zwłaszcza w przypadku specjalistycznych branży treściom generowanym przez AI przy użyciu prostym promptów. Oj trzeba będzie się mocno napracować, żeby, np. CHAT GPT „wypluł” dobrej jakości, nie ogólną treść.
- Odpowiednie użycie i optymalizacja słów kluczowych: Umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w tytułach podstron, nagłówkach i treści strony pomaga wyszukiwarkom zrozumieć tematykę strony. Innymi słowy – bez słów kluczowych nie masz szans na pozycje. One MUSZĄ się pojawić na stronie, żeby Google skojarzył: „aha, ta fraza znajduje się na stronie i ktoś ją wpisuje w moją wyszukiwarkę – to w takim razie, ja wyświetlę tę stronę w wynikach wyszukiwania”. To tak w dużym uproszczeniu, mam nadzieję, że zrozumiesz zależność.
- Struktura nagłówków (H1, H2, H3): Odpowiednia hierarchia nagłówków nie tylko poprawia czytelność treści i ułatwia indeksowanie, ale też pozwala określić robotom wyszukiwarki, które elementy w treści są bardziej ważne, a które mniej. Nagłówki i użycie w nich słów kluczowych wpływa na pozycję strony.
- Aktualność treści: Regularne aktualizacje i publikacja nowych materiałów świadczą o aktualności strony. Tutaj nie ma co się rozwodzić – według Google’a aktualna treść jest treścią jakościową. Nikt nie chce czytać o przepisach z 2010 roku, gdy mamy 2024. Niemniej wielokrotnie zdarzyło mi się trafiać w wynikach wyszukiwania Google na artykuły z 2018 roku i to na pierwszych miejscach…te aktualne były zdecydowanie niżej. No cóż – Google ma czasem podwójne standardy i widocznie aktualność treści nie była dla niego w tym przypadku aż tak istotna, a wziął pod uwagę inne czynniki. Jednak podkreślam – aktualność treści jest ważna.
- Intencja wyszukiwania użytkownika: To jest to, o czym pisałam wyżej – intencja wyszukiwawcza użytkownika jest bardzo ważna i ten, kto ją odczyta i stworzy treść, która tej intencji odpowiada – wygra. Jeśli użytkownik nie znajdzie tego, na czym mu zależy, zamknie Twoją stronę i pójdzie do konkurencji.
Zwiększ widoczność strony w Google – zapraszam Cię do niezobowiązującej rozmowy o SEO Twojej strony!

Linki zwrotne, czyli czynniki rankingowe off-site
Oprócz czynników on-site (które spełnia się poprzez działania na stronie), mamy jeszcze czynniki off-site, które realizuje się bez ingerencji w stronę, która jest pozycjonowana, działając na zewnętrzych stronach. W uproszczeniu – im więcej dobrej jakości stron wspomina o Twojej stronie, tym masz szansę na wyższe pozycje w wyszukiwarce Google.
Szkoły i doświadczenia osób zajmujących się SEO są różne – dla jednych zdobywanie linków (link building) jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na ranking strony, dla innych będzie to content (treść), jeszcze inni uważają, że to kwestie techniczne. Jednak do brzegu – co mogę Ci powiedzieć o zdobywaniu linków?
- Jakość linków przychodzących, czyli prowadzących do Twojej strony jest niezwykle ważna. Kiedyś to było! Wystarczyło dodać stronę do kilkuset darmowych katalogów SEO, kilku stron wątpliwej jakości i strona trafiała na szczyt wyników wyszukiwania. Teraz to nie przejdzie. Google ocenia witryny, na których znajdują się linki do Twojej strony. Jeśli będą to strony niskiej jakości, to tak też oceni Ciebie.
- Różnorodność linków: Google oficjalnie mówi, że zdobywanie linków do swojej strony odpłatnie (np. przez wykupienie artykułu sponsorowanego), jest niezgodne z jego wytycznymi, bo to manipulowanie wynikami wyszukiwania. Trudno się z tym nie zgodzić, dlatego polepszając autorytet strony linkami, należy pamiętać o tym, aby było to jak najbardziej zbliżonego do naturalnego. Warto więc różnicować miejsca pozyskiwania linków, a także anchor texty, które kierują do strony.
Najważniejsze czynniki rankingowe Google – podsumowanie
Przedstawiłam Ci najważniejsze czynniki rankingowe, które Google bierze pod uwagę oceniając stronę, ale nie wszystkie. Na widoczność strony wpływa ich o wiele więcej – czasem są to niuansiki i bardzo małe elementy, które zwłaszcza osobom początkującym, które zajmują się SEO, mogą wydawać się nieistotne. Co więcej Google co chwilę wprowadza jakieś nowe rzeczy, które mają wpływ na ranking, jakieś też modyfikuje, czy przestaje brać pod uwagę jako czynnik rankingowy (np. meta description, czy meta keywords). Warto być na bieżąco z aktualizacjami Google’a i po zakończeniu aktualizacji wyciągnąć wnioski i popracować nad tym, co tym razem Google zaserwował. 🙂