Dziś będzie o tym, dlaczego warto linkować na blogu. Jednak nie do stron zewnętrznych, a wewnętrznych podstron na własnym blogu. Jeśli do tej pory tego nie robiłeś albo robiłeś sporadycznie, powiem Ci, dlaczego warto.
Linkowanie na blogu = cytowanie w literaturze naukowej?
Pewnie zdarzało Ci się przeczytać artykuł specjalistyczny w czasopiśmie specjalistycznym lub czasopiśmie naukowym – jeśli studiowałeś/ studiujesz, to pewnie nawet dość często. W tego typu artykułach często pojawiają się przypisy, które albo wyjaśniają/dopowiadają jakieś zagadnienie albo odsyłają do literatury autora artykułu lub innych autorów. Po co? Przede wszystkim po to, aby rozwinąć temat, zgodzić się lub nie zgodzić z daną tezą, przywołać inną treść powiązaną z tematem danego artykułu. Jedną z funkcji cytowania jest ułatwienie czytelnikowi dotarcia do literatury mniej lub bardziej powiązanej tematycznie.
Teraz odnieś to do blogowania. Też zdarza Ci się linkować do innych stron, ale również do swoich wpisów. Czy warto to robić?
Wartość dla Twojego czytelnika
Piszesz artykuł na dany temat, np. o sposobach szukania pracy. Wcześniej napisałeś inny o tym, jak przygotować dobre CV. Warto zalinkować do tego wpisu, dzięki czemu użytkownik czytający treść o sposobach czytania pracy, będzie miał szansę również na przeczytanie artykułu o tworzeniu CV. Zobacz – ma już dwa wartościowe wpisy, które być może pomogą mu osiągnąć cel – zdobyć wymarzoną pracę. Nie musi szukać informacji o dobrym CV gdzieś indziej w sieci, nawet nie np. poprzez wyszukiwarkę czy tagi na Twoim blogu – podajesz mu tę treść „na tacy”. I w drugą stronę – jeśli już masz te dwa artykuły, warto w CV wspomnieć o tym nowym, o szukaniu pracy.
Wartość dla Google
Linkowanie wewnętrzne jest ważnym czynnikiem rankingowym. Dodając linki do innych wpisów na swoim blogu, stwarzasz „ścieżki”, po którym podążają roboty Google. Dzięki temu szybciej indeksują się poszczególne podstrony i lepiej rozkładana jest moc w jej obrębie. Biorąc pod uwagę zwiększenie ruchu z wyszukiwarek na blogu, trzeba brać tę czynność pod uwagę.
Więcej odsłon na blogu
Zaznaczyłam to już wcześniej – linkując do innego wpisu na swoim blogu, zachęcasz użytkownika do przejścia dalej, co daje kolejną odsłonę. Z kolejnego artykułu może przejść dalej, jeśli ten go zaciekawi i dalej. Może się okazać, że czytelnik przyszedł „na chwilę”, a został na zdecydowanie dłużej, bo blog go wciągnął.
Szansa na czytelników, którzy Cię polubią
Jeśli blog wciągnie (linkując do innych swoich wpisów, zachęcasz do tego, aby przeczytać coś jeszcze), jest duża szansa, że zyskasz stałego czytelnika. Być może ten czytelnik podzieli się informacją o Twoim wpisie czy blogu z innymi – np. u siebie. Wiele razy zdarzyła mi się właśnie taka sytuacja i takie wiadomości: Justyna, trafiłam na Twojego bloga, jest świetny, czytam i nie mogę przestać, na pewno jeszcze wrócę – może być coś lepszego?
Linkowanie do innych wpisów na swoim blogu nie jest jedyną formą linkowania wewnętrznego, jednak o tym napiszę przy okazji kolejnego wtorku. Do przeczytania!