Landing page – co to jest i czy go potrzebujesz?

Autor: Justyna Zienkiewicz

}

lis 16, 2022

Być może obiło Ci się o uszy sformułowanie – landing page (strona lądowania). Być może nie tylko obiło, ale też miałaś/miałeś z nim bezpośredni kontakt (niekoniecznie wiedzą, że właśnie w takim miejscu się znajdujesz). Czym więc jest wspomniana wcześniej strona lądowania, jaką funkcję pełni i kiedy możesz jej potrzebować?

Landing page – co to jest?

Landing page (strona lądowania), to prosta strona internetowa, na którą ma trafić użytkownik i zrealizować konkretny, z góry ustalony cel.

Co wyróżnia landing page na tle innych stron, np. strony firmowej?

  • Strona lądowania jest najczęściej maksymalnie uproszczona
  • Nie zawiera rozpraszaczy, typu menu, odesłania do innych stron czy social mediów
  • Dotyczy konkretnego zagadnienia/problemu
  • W sposób konkretny o tym zagadnieniu/problemie mówi i podsuwa rozwiązanie go
  • Zawiera call to action

Jaki może być cel landing page?

Tak, jak wspomniałam wcześniej, landing page tworzy się po to, aby użytkownik, który na niego trafi, dokonał konkretnego działania. Przyjmuje się, że jeden landing page = jeden konkretny cel.

Jakie cele możesz osiągać poprzez landing page?

  • sprzedaż produktu
  • pozostawienie danych kontaktowych
  • zapis na listę oczekujących na produkt, np. kurs
  • dostęp do produktu cyfrowego, np. e-booka, video po zapisie do newslettera
  • zapis na webinar
  • zapis na wydarzenie, np. konferencję, online lub offline

Po co tworzyć landing page?

Dzięki stronie lądowania jesteś w stanie wydorębnić konkretną grupę docelową, zainteresowaną tematyką landing page. Jest to o wiele precyzyjniejsze działanie, niż w przypadku zdobywania ruchu na całą stronę internetową. Zobacz – do mnie trafiają użytkownicy, którzy szukają usług lub porad SEO, stron internetowych, zainteresowanych marketingiem w internecie. Dość szeroko, prawda?

Tymczasem tworząc landing page – Marketing – proste pytania i odpowiedzi, chcę dotrzeć do osób, które w ogóle lub w małym stopniu miały do czynienia z promocją swojej firmy w internecie. Być może coś im świta, ale nie bardzo wiedzą, co. Ten e-book łączy kropki i systematyzuje wiedzę, którą potem mogą wykorzystać. Nie muszą szukać odpowiedzi na pytania w Google – dostają je ode mnie w skondensowanej formie, w jednym materiale. Taka wiedza w pigułce.

Tak wygląda pierwszy ekran mojego landing page’a

Landing page możesz promować w przeróżny sposób – poprzez reklamę w social mediach, newsletter, pozycjonowanie, czy też we współpracy z innymi twórcami internetowymi. Dodatkowo możesz mierzyć, które źródło sprawdza się najlepiej, które najlepiej realizuje założony cel.

Na tej podstawie jesteś w stanie podjąć decyzję, które działania zintensyfikować, a z których np. zrezygnować.

Jak ulepszać landing page? Kilka słów o optymalizacji

Tak, jak nie od razu Rzym zbudowano, tak nie od razu stworzysz landing page, który będzie miał super współczynnik konwersji (wyrażona w procentach wartość, która określa stopień realizację celu z 1000 odwiedzających). Czyli np. jeśli na 1000 użytkowników odwiedzających Twój landing page, 30 zrealizowało cel (np. zapisało się na webinar), to współczynnik konwersji wynosi 3%.

W jaki sposób możesz ulepszać swój landing page? Z pomocą przyjdą tutaj narzędzia. Samo Google Analytics podpowie Ci, ilu użytkowników odwiedziło stronę lądowania i z jakich źródeł przybyli oraz ile czasu spędzili na stronie, a także, jeśli tylko odpowiednio ustawisz cele w Google Analytics, samą ich realizację.

Przydatnym narzędziem będzie tez Hotjar, który rejestruje zachowanie użytkownik na stronie (w tym przypadku stronie lądowania). Na tej podstawie tworzy mapy ciepła – miejsca w landing page, przy których użytkownik zatrzymuje się na dłużej i te, które nie są dla niego atrakcyjne. Jest w stanie wskazać też, które przyciski były klikane częściej, jeśli takie posiadasz. Te dane pozwolą Ci na przeorganizowanie układu czy też zaprojektowanie landing page’a pod testy A/B.

Testy A/B pozwolą wyłonić „zwycięzcę” – być może jakieś kolory, układ elementów w landing page, czy też sformułowania, będą bardziej zachęcały do konwersji.

Podsumowanie

Landing page (strona lądowania), to świetny sposób na dotarcie do konkretnej grupy docelowej, która ma wykonać określone działanie. Tworzenie landing page jest prosztsze, niż całej strony WWW (w mojej opinii). Są specjalne kreatory, które Ci to umożliwią (nie musisz mieć nawet swojej strony WWW), możesz też skorzystać z jakiejś wtyczki typu builder, jeśli masz stroną na WordPressie.

Zastanów się, co chciałabyś/chciałbyś osiągnąć, tworząc landing page i do kogo możesz dzięki stronie lądowania dotrzeć. Rozrysuj układ na kartce A4, a następnie postaraj się przygotować landing page i zacznij zbierać konkretną grupę docelową.

Masz pomysł na landing page, ale nie wiesz, jak go wdrożyć w życie? Pomogę Ci w tym. Tutaj znajdziesz landing pages, które stworzyłam.

justyna zienkiewicz freelancer seo

Justyna Zienkiewicz – jestem freelancerką SEO z 14-letnim doświadczeniem w pozycjonowaniu stron. Pomogę Ci zrozumieć, jak działa wyszukiwarka Google i jak pozycjonować swoją stronę. Chcesz zadać mi pytanie?
Zapraszam do kontaktu

Przeczytaj też:

Skomentuj

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *