Rozpoczynasz samodzielne pozycjonowanie strony internetowej? A może po prostu chcesz wiedzieć, jak Twoja strona wygląda w Google? To dobre miejsce – przedstawię Ci kilka sposobów, które pozwolą Ci na sprawdzenie, czy Twoja strona jest w Google.
Strona jest zaindeksowana w Google – co to właściwie znaczy?
No właśnie – co to znaczy, że strona jest w Google? Albo jej nie ma? Jeśli strona jest w Google, to znaczy, że jest zaindeksowana w tej wyszukiwarce. To z kolei oznacza, że można odszukać stronę główną i inne podstrony w wynikach wyszukiwania Google.

Jak widzisz, aby sprawdzić, czy strona jula.pl jest w Google, wpisałam jej nazwę do wyszukiwarki Google. Co to spowodowało? Owszem – pokazała mi się strona Juli, w tym poszczególne podstrony, ale też jakieś konto na Instagramie, a niżej, czego nie widzisz, również strona na Facebooku, podstrona na Allegro, podstrona z jakimś produktem o nazwie Jula…no nie o to do końca mi chodziło i Tobie pewnie też nie!
Przecież chcesz widzieć tylko swoją stronę, żadne inne. Dlaczego w ogóle wyświetliły mi się inne strony? Bo wpisanie słowa kluczowego „jula.pl” sprawiło, że wyświetliły mi się strony, na których ono również występuje.
Gdy wpiszesz po prostu nazwę firmy lub adres url, poza Twoją stroną prawdopodobnie trafisz również na:
- stronę Twojej firmy w social mediach (np. na Facebooku, Instagramie, Tik Toku, czy Youtube)
- stronę Twojej firmy w jakichś katalogach firm typu Aleo, Panorama Firm, w serwisach z opiniami typu Gowork i innymi tworami
- wszędzie tam, gdzie występuje nazwa Twojej firmy i pokrywa się z tym, co zostało wpisane
Jak zatem sprawdzić wyniki wyszukiwania TYLKO dla swojej strony?
Zwiększ widoczność strony w Google – zapraszam Cię do niezobowiązującej rozmowy o SEO Twojej strony!

Sprawdzanie czy strona jest zaindeksowana w Google – operator site:
Jednym z najszybszych sposobów na sprawdzenie, czy Twoja strona jest w Google oraz jak się w Google prezentuje, jest skorzystanie z operatora site:
Google ma sporo operatorów, które pozwalają na sprawdzanie wyników wyszukiwania pod różnymi kątami. Skupimy się jednak na tym powyższym.
- Otwórz wyszukiwarkę Google.
- Wpisz w pasku wyszukiwania site:adresstrony.pl
- I enter!
Twoim oczom ukażą się wyniki wyszukiwania dotyczące wyłącznie domeny (adresu strony), który został wpisany po site:
Pamiętaj:
- wpisując site: nie dodawaj żadnych spacji między dwukropkiem a adresem strony
- nie dodawaj też żadnego https:// czy też www, które występują lub mogą występować przed adresem – tylko sam czysty adres.
Sprawdźmy, jak operator site: działa w praktyce! Wpisanie operatora site:jula.pl pozwoliło na wyświetlenie wyłącznie podstron w obrębie tego adresu – jula.pl.

Operator site: nie działa – mojej strony nie ma w Google!
Wpisałaś/eś site:adresstrony.pl i nic Ci się nie pojawia. Właśnie zdiagnozowałaś/eś problem, który powoduje, że Twojej strony jeszcze nie ma w indeksie Google (czyli nie jest zaindeksowana, Google jej na oczy nie widział). Jakie są możliwe przyczyny?

Dlaczego strona nie wyświetla się w Google? Co wpływa na to, że nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania?
Takie sytuacje zdarzają się w mojej pracy bardzo często. Ostatnio miałam przypadek klienta, którego strona w ogóle nie była widoczna w Google, ale kilka ustawień i Google zaczął ją widzieć. Jakie są możliwe przyczyny tego, że Google strony nie widzi? Można ustawić blokowanie strony w wyszukiwarce!
- Ustawienie tagu noindex na stronie – choć dla Google ta komenda jest tylko wskazówką, to się do niej stosuje i nie dodaje strony do swojej „bazy”.
W przypadku stron tworzonych na WordPressie czasem ta opcja jest włączona na etapie tworzenia strony i potem twórca zapomina tego wyłączyć. Możesz też zablokować stronę Ty, na etapie instalacji WordPressa i też o tym potem zapomnieć. Chodzi o opcję „Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny”. Znajdziesz ją w Ustawienia/Czytanie/Widoczność w wyszukiwarkach.

- Zabronienie indeksowania strony w robots.txt. I właśnie taka sytuacja spotkała mojego klienta! Prawdopodobnie to twórca strony dodał taką zawartość do pliku robots.txt i Google się do niej stosował.
Plik wyglądał tak:
User-agent: *
Disallow: /
A powinien mniej więcej tak:
User-agent: *
Allow: /
Mniej więcej, bo w pliku robots.txt można blokować wybrane zasoby albo też blokować np. dostęp konkretnym robotom wyszukiwarek. Jeśli masz utworzony plik robots.txt, możesz sprawdzić, jak on wygląda poprzez wpisanie do przeglądarki adresstrony.pl/robots.txt.
Jest jeszcze kilka powodów, które sprawiają, że Twojej strony nie ma w Google, ale o temu poświęcę osobny artykuł.
Jak sprawdzić indeksowanie (widoczność strony) strony w Google Search Console
Nie masz jeszcze narzędzia Google Search Console podpiętego do swojej strony? Napraw to! To doskonałe narzędzie do sprawdzania Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google, np., na jakie słowa kluczowe się wyświetla oraz – czy jest widoczna w Google w całości, czy jakieś podstrony są blokowane przed indeksacją. Google Search Console to narzędzie, które podpowie Ci też pozycję w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy.
Aby sprawdzić, czy strona jest zaindeksowana, korzystając z Google Search Console:
1. Zaloguj się do panelu tego narzędzia.
2. Przejdź do sekcji Indeksowanie.

3. Wybierz Strony. Tutaj znajdziesz informację na temat tego, czy strona jest zindeksowana, a także które strony są zaindeksowane, a które nie są.

Jak zaindeksować stronę w Google – dodać ją do Google?
Jeśli Twoja strona nie jest widoczna w Google (a sprawdzasz ją np. komendą site:), to przedstawię Ci pokrótce kilka sposobów na jej szybsze zaindeksowanie.
1. Sprawdź, czy strona nie ma tagu noindex (pisałam o tym wyżej). Możesz to zrobić, sprawdzając źródło strony i wyszukując „index” lub „noindex”. Jeśli ma noindex, to w kodzie zobaczysz prawdopodobnie kod w takiej formie:
<meta name=”robots” content=”noindex”/>
2. Jeśli strona ma tag index, sprawdź jeszcze plik robots.txt i zobacz, czy tutaj roboty wyszukiwarki nie są blokowane.
3. Stwórz mapę strony (zrobi to za Ciebie wtyczka do SEO, np. RankMath lub Yoast SEO – w przypadku stron na WordPressie). Możesz poszukać też mapy strony w ustawieniach innego oprogramowania, z którego korzystasz.
4. Jeśli masz już podpięte do strony Google Search Console, możesz zgłosić mapę witryny w zakładce Indeksowanie/Mapy witryn/Dodaj mapę witryny.
5. Możesz też dodać linka do swojej strony na innej stronie. Wtedy robot Google przejdzie z tej strony na Twoją, przeskanuje ją i niebawem będziesz mieć sukces – strona jest w indeksie!
Zwiększ widoczność strony w Google – zapraszam Cię do niezobowiązującej rozmowy o SEO Twojej strony!

Dlaczego zaindeksowanie i widoczność strony w Google ma znaczenie?
Z prostego powodu – brak zaindeksowania strony w Google (lub blokowanie możliwości indeksowania przez wyszukiwarki, w tym przez Google) sprawi, że nie masz co liczyć na efekty SEO. „Nie ma Cię w Google, to nie istniejesz” nigdy nie było bardziej prawdziwe. Możesz więc wykonywać różne działania SEO, wydawać tysiące, ale blokada przed indeksowaniem, to blokada. Jeśli Google weźmie pod uwagę wskazówkę, żeby strony nie indeksować, to możesz czekać na efekty długo. Jak długo? Aż do momentu, kiedy nie zorientujesz się, że coś jest nie tak. Miałam kilka takich sytuacji, w których strona została przez klienta niechcący zablokowana w Google i nagle bang – widoczność szoruje po dnie, liczba zamówień czy też zapytań spada do zera i nikt nie wie, co się wydarzyło.
Na szczęście analiza i sprawdzenie, czy strona nie jest „przypadkiem” zablokowana w wyszukiwarce, to jeden z pierwszych kroków, które wykonuję i szybko udało się tę sytuacje odwrócić. I zgadnij co? Widoczność poszybowała, strona wróciła do Google, a wykonywane latami działania SEO nie zostały zmarnowane.
Co jeszcze może wpływać na to, że Twojej strony nie widzi wyszukiwarka Google?
CCzasem…potrzebny jest czas. Niektóre strony Google indeksuje w 2 godziny, czasem trwa to jednak 2 dni czy nawet 2 tygodnie. Google od dłuższego czasu ma problemy z indeksowaniem (dodawaniem stron do siebie). Co jeszcze może wpływać na być albo nie byc strony w Google?
- Brak nowych treści na stronie może powodować, że Google’owi nie będzie się chciało jej odwiedzać. W myśl „Ty nie dbasz, to po co ja mam się do Ciebie fatygować?”.
- Słabej jakości treść na stronie. Podobnie, jak wyżej – brak nowej treści źle. Brak dobrej jakości treści – też nienajlepiej.
- Strona ładuje się bardzo wolno – znowu. Nie dbasz o stronę, Google nie chce jej odwiedzać – jest dla niego bezwartościowa i zakłada, że dla użytkownika też będzie. Nikt nie lubi stron, które ładują się kilkanaście sekund, prawda?
- Brak słów kluczowych, brak treści w ogóle. To wcale nie takie nieprawdopodobne. Przeprowadzałam kiedyś audyt SEO strony, która…w 90% składała się z obrazków. Była piękna! To znaczy grafiki były piękne – a na nich treści. Tylko, że Google ich nie widział.
I jak? Twoja strona jest w Google? Jak się prezentuje? Pamiętaj, że to, co wyśwetla się w Google to tytuł SEO i opis – Twoja wizytówka, o którą musisz zadbać. Przy okazji sprawdzania czy strona jest w Google, zajmij się poprawieniem tych znaczników. Po ponownym przeindeksowaniu (uaktualnieniu) Twojej strony, zobacz zdecydowanie lepiej prezentujące się opisy. Wiem to – tytuł SEO i opis SEO to elementy, nad którymi często pracuję na stronach klientów.