Twoja obecność w mediach społecznościowych to dziś naprawdę ważny element kompleksowej strategii SEO. Zwłaszcza, że od 10 lipca 2025 roku pozycjonowanie na Instagramie jest możliwe. Tak, dobrze czytasz! Od 10 lipca Google indeksuje treści z Instagrama! I pewnie wiele firm firm i twórców, będzie się zastanawiać, jak w ogóle pozycjonować Instagrama w Google. Do tej pory algorytmy Instagrama skupiały się przede wszystkim na widoczności wewnątrz platformy, ale teraz to się zmienia i ja przedstawię Ci metody, które mogą mocno wpłynąć na Twoje wyniki w wyszukiwarce Google i obecność tam Twojego profilu z Instagrama. W tym artykule pokażę Ci, jak Twój profil Instagramowy może zyskać znacznie większą widoczność marki, jednocześnie skutecznie wspierając Twoje działania SEO.
Czym jest pozycjonowanie Instagrama w wynikach wyszukiwania Google?
Pozycjonowanie Instagrama w wynikach wyszukiwania Google to po prostu zbiór działań, które mają za zadanie zwiększyć jego widoczność w zewnętrznej wyszukiwarce. Pamiętaj, to nie jest takie typowe SEO, jak w przypadku strony internetowej, bo Instagram jest pod tym względem mocno ograniczony. 😉 Chodzi o to, żeby tak zoptymalizować swoją obecność na Instagramie, żeby pośrednio wpłynąć na widoczność Twojej marki w Google.
Od 10 lipca 2025 roku Google indeksuje nie tylko linki do profilu na Instagramie, ale też posty, karuzele, reelsy (czyli popularne rolki). Jest to szczególnie ważne dla kont profesjonalnych i kont twórców, którzy po prostu zarabiają dzięki Instagramowi, prezentując tam swoje usługi i produkty. To duża zmiana, moim zdaniem na plus. Działa to trochę inaczej niż wewnętrzne SEO na Instagramie, które skupia się na trendach, w tym trendującej muzyce, udostępnieniach i komentarzach i jakiejś tam mierze na słowach kluczowych.
Jakie czynniki wpływają na widoczność konta na Instagramie w wyszukiwarce Google?
Na widoczność konta Instagrama w wyszukiwarce Google ma wpływ wiele czynników (a przynajmniej na razie, a piszę to 11 lipca, o takich wiemy) i już Ci mówię, jakie to są. Przyjrzyjmy się najważniejszym elementom, które mają wpływ na widoczność Twojego konta Instagram:
- musisz mieć 18+
- Twoje konto na Instagramie musi być publiczne
- Twoje konto jest kontem profesjonalnym lub twórcy
Bez tego nie masz szans, na wyświetlanie się w Google, ale to nie wszystko. Trzeba mieć jeszcze włączoną jedną opcję. Z tego co czytam w komentarzach pod różnymi postami na temat tego newsa, część użytkowników ma tę opcję włączoną. Musisz wejść w Ustawienia Instagrama, następnie W Ustawienia i aktywność oraz kliknąć w Prywatność konta (to musi być zaznaczone, jako publiczne).

Teraz, gdy jesteś już w Prywatności konta, musisz zaznaczyć (lub mieć zaznaczoną) opcję Zezwól na wyświetlanie publicznych zdjęć i filmów w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj – Twoje konto musi mieć ODZNACZONĄ opcję Konto prywatne. Musi być publiczne.

Jak zoptymalizować profil na Instagramie pod SEO?
Optymalizacja profilu instagram pod SEO to podstawa, żeby zwiększyć jego widoczność w Google. To tutaj możesz umieścić frazy, które potem zaindeksuje wyszukiwarka. Dlatego użycie odpowiednich słów kluczowych jest tu naprawdę niezbędne. O szukaniu słów kluczowych już pisałam.
Twoja nazwa i opis konta powinny zawierać słowa kluczowe, te, które potencjalni użytkownicy mogą wpisać w Google. Jeśli na przykład prowadzisz kawiarnię we Wrocławiu, użyj fraz takich jak „kawiarnia Wrocław” w nazwie lub opisie. Dzięki temu Google lepiej zrozumie tematykę Twojego profilu i to, jak pasuje on do różnych zapytań. Jeśli zajmujesz się ubezpieczeniami, dodaj o tym informację na swoim profilu wykorzystując np. słowa kluczowe typu „ubezpieczenia”, „agent ubezpieczeniowy”. Ja to zrobiłam w ten sposób:

Link w biogramie (bio link) to bezpośredni, indeksowalny odnośnik do Twojej strony. Ale z tego co widzę ma parametr nofollow, czy tak, jak linki z Facebooka – dodanie linka tutaj nie wpłynie bezpośrednio na pozycjonowanie strony, do której linkujesz, ale to akurat dobre miejsce do dodania go, żeby np. kierować ruch na stronę z profilu.
Jak optymalizować posty na Instagramie pod kątem pozycjonowania w Google?
Optymalizacja postów na Instagramie pod kątem pozycjonowania w Google potrzebuje konkretnych działań. Zastosowanie tych wskazówek mocno zwiększy widoczność Twojego konta w Google. Co możesz zrobić?
- Włącz indeksowanie w ustawieniach konta. Upewnij się, że w ustawieniach prywatności Instagrama masz zaznaczoną opcję „Allow public photos and videos to appear in search engine results” (Ustawienia → Prywatność → „Zezwalaj na wyświetlanie publicznych zdjęć i filmów w wynikach wyszukiwania”).
- Używaj słów kluczowych w opisach (captions). Wpisuj istotne frazy, te, które wyszukuje Twoja grupa docelowa. Dodatkowo wykorzystuj trafne hashtagi. Niby dla zasięgów na Instagramie nie mają już znaczenia i powiedział o tym sam CEO Instagrama, ale skoro działają na Google, to chyba czas, aby wróciły do łask.
- Dodawaj tekst alternatywny (alt text) do zdjęć i filmów. Tekst alternatywny to opis wizualnej treści, który Google indeksuje. Jest to niezbędne dla zdjęć i filmów, aby wyszukiwarki zrozumiały ich kontekst. Rób to zawsze po publikacji karuzeli (kliknij Edytuj i tam będziesz mieć opcję Edytuj tekst alternatywny dla każdego zdjęcia/grafiki). W tekście alternatywnym muszą znaleźć się słowa kluczowe związane z tematyką posta.
- Opis posta to powinno być coś więcej, niż „Więcej w video”, „Więcej w karuzeli”. Masz liczbę znaków w poście do wykorzystania, która wynosi aż 2200 znaków. Można to naprawdę fajnie wykorzystać. Jestem ciekawa, jak to będzie wyglądało, czy twórcy się przestawią na dłuższe treści? Co ważne, opis powinien zawierać słowa kluczowe. Tutaj zobacz – 2200 znaków do wykorzystania. Do dzieła!

Jak sprawdzić, czy Twój Instagram jest w Google?
Możesz to zrobić prostą komendą znaną już z moim innych treści. Zasada jest taka sama – to komenda site:instagram.com/nazwakonta
Czyli w moim przypadku: site:instagram.com/seo.justyna/

Na razie mam zaindeksowane 3 podstrony, w tym profil główny i dwa randomowe posty. Będę się temu przyglądać i spróbuję przyspieszyć ten proces. 🙂 Przygotowałam posta o pozycjonowaniu Instagrama w Google.
Pamiętaj, każdy post na Instagramie, jeśli jest publiczny i zoptymalizowany, staje się potencjalnym punktem wejścia do Twojej marki z wyszukiwarki Google.
Co z personalizacją wyników wyszukiwania w kontekście Instagrama?
Google dopasowuje wyniki wyszukiwania na podstawie wcześniejszych interakcji użytkownika. Jeśli ktoś często odwiedza Twój profil na Instagramie albo lubi Twoje posty, Google może faworyzować Twoje treści. Może być też tak, że popularne, aktywne konta z dużą liczbą obserwujących mogą częściej pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Czy tak będzie? Na razie to tylko moje przypuszczenia.
Algorytmy Google pewnie wezmą pod uwagę Twoją wiarygodność i to, jak atrakcyjny jest Twój profil, a także, czy masz zaangażowanych (komentujących) obserwatorów. Zbudowanie silnej, zaangażowanej społeczności może mieć więc ogromny wpływ na to, co poszczególni użytkownicy zobaczą w swoich wynikach wyszukiwania Google.
Pozycjonowanie Instagrama w Google – podsumowanie
Aby ułatwić Ci zapamiętanie najważniejszych informacji, przygotowałem krótkie podsumowanie:
Czynnik/Strategia | Wpływ na Google |
---|---|
Optymalizacja profilu (bio, nazwa) | Bezpośrednie indeksowanie fraz, zrozumienie tematyki |
Link w bio | Generuje ruch na stronie, nie wpływa na pozycjonowanie bezpośrednio |
Zaangażowanie użytkowników (likes, comments) | Sygnał wartości dla algorytmów, może zwiększać widoczność |
Regularność i jakość publikacji | Szybsze indeksowanie, lepsze pozycjonowanie postów |
Tekst alternatywny do zdjęć/filmów | Pomaga zrozumieć treść wizualną, poprawia indeksację |
Hashtagi i słowa kluczowe w opisach | Poprawiają widoczność postów w Google |
Integracja ze stroną www | Zwiększa ruch, buduje rozpoznawalność, autorytet |
Oznaczanie marki przez użytkowników | Może być tak, że oznaczanie innych użytkowników będzie miało wpływ na szybszą indeksację, a może pozostaną stare dobre metody SEO – zobaczymy 😉 |
Pozycjonowanie Instagrama w Google to nowość globalnie i też nowość dla wielu twórców, którzy będą się dopiero tego uczyć, bo wcześniej nie zwracali uwagi na kwestie SEO. Pewnie dopiero testy i obserwacje powiedzą nam więcej na temat sposobów lepszego pozycjonowania na Instagramie – sama będę to robić i dzielić się wynikami testów. Więc jeśli chcesz być na bieżąco i już teraz lepiej zoptymalizować swój profil na Instagramie i pobrać checklistę temu poświęconą, a także komendę, która pozwoli Ci śledzić efekty dodawania Twoich postów do Google, zapisz się poniżej.