Jesteś już prawdopodobnie po lekturze artykułu o tym, co zrobić, kiedy już założy się firmę. Kiedy wszelkie formalności zostaną załatwione, dojdzie do cesji z osoby prywatnej na firmę, a Ty zaczniesz myśleć biznesowo, przyjdzie czas na kolejny krok – promocję firmy, co, w dużym skrócie myślowym, ma Ci pozwolić na dotarcie do potencjalnych klientów i sprzedaż. Promocja i szersze pojęcie, marketing, to temat rzeka i w jednym artykule nie da się zmieścić wszystkich wskazówek, dlatego tę serię podzielę na mniejsze, tworząc “mini-strategie” promocji dla konkretnych zajęć.

Promocja biznesu – o co pytasz po założeniu firmy?

Nie sądziłam, że pisząc ten artykuł, zrobi się tak obszerny, a nie jestem nawet w połowie. Dlatego zdecydowałam się go podzielić na części – jeszcze nie wiem ile. Na początek oddaję Ci w ręce trzy magiczne słowa, które często przyświecają świeżo upieczonym właścicielom firm albo firmom, które chcą nowym przedsiębiorcom to zaproponować – stronę internetową, Facebooka i pozycjonowanie i zastanawiam się głośno, czy tego potrzebujesz. Oczywiście wszystko można skwitować “to zależy”, ale niech to zastanawianie się da Ci ogólny zarys.

Strona internetowa – tak czy nie?

Niezależnie od tego, czy masz warsztat samochodowy w 20-tysięcznym mieście, dajmy na to w mojej Nowej Rudzie, czy też we Wrocławiu, to warto, abyś miał stronę internetową – zamieścisz na niej podstawowe informacje – adres, zakres działalności, być może też cennik, referencje. Jeśli jesteś grafikiem, copywriterem, robisz strony internetowe to też – niech znajdzie się tam miejsce na Twoje portfolio, czyli zrealizowane projekty lub próbki Twoich prac. Jeśli dopiero zaczynasz, a chcesz zarabiać, np. jako copywriter, sprawdź, jakiego typu treści oferuje Twoja konkurencja – zobacz, co z tego chciałbyś zaproponować klientom i…stwórz takie teksty. Klienci widząc próbki Twoich możliwości, chętniej skorzystają z Twoich usług.

Martwisz się o koszty? Domenę kupisz już od 1 zł, serwer będzie Cię kosztował 50 zł/rok i w zupełności wystarczy, przynajmniej na początek. Stronę stworzysz np. na WordPressie – jeśli chcesz, chętnie Ci w tym pomogę. Koszt stworzenia strony internetowej zaczyna się od 500 zł za prostą stronę wizytówkę, ale pewnie znajdą się tacy, którzy zrobią to taniej. Czy lepiej?

Wszyscy mają Facebooka!

Założenie strony/fanpage’a na Facebooku jest darmowe. Jednak czy księgowy z Nowej Rudy jej potrzebuje? Wątpię. Księgowy z Wrocławia? Już prędzej. Nie, nie ujmuję małym miastom, po prostu Facebook potrzebuje w tym przypadku sporej grupy docelowej. Czy właściciel firmy, który szuka księgowości, a mieszka we Wrocławiu, zdecyduje się na usługi na miejscu czy 100 km od miejsca zamieszkania? Ilu właścicieli nowych firm jest w Nowej Rudzie? Czy taki księgowy będzie w stanie się za to utrzymać, ładując dodatkowo budżety w reklamę w sieci?

Jednak już cukiernia w Nowej Rudzie i cukiernia we Wrocławiu mogą, a nawet powinny mieć fanpage – bo do cukierni chodzi każdy, nawet, jeśli każdy oznacza 20 tysięcy mieszkańców małego miasta. To, czy biznes lokalny potrzebuje fanpage’a determinuje grupa docelowa, do której kieruje swoje usługi czy produkty.

Jeśli działasz globalnie, prowadząc np. sklep internetowy lub oferując swoje usługi niezależnie od miejsca, Facebook ma sens. Jednak pamiętaj – samo założenie fanpage’a nie wystarczy. Musisz liczyć się z kosztami prowadzenia i budżetem na reklamę.

Pozycjonowanie, Panie!

“Pozycjonowanie strony jest Panu potrzebne, już za jedyne 300 złotych na rok będzie Pan na pierwszym miejscu w Guglu, jak ktoś wpisze nazwę pana firmy. Klienci będą pchali się drzwiami i oknami.” Tylko ile osób wywróży, jaka jest nazwa Twojej firmy, jeśli będzie szukał hydraulika? Myślisz, że jeśli Twoja firma nazywa się “Pan Rura”, to ktoś wpisze w wyszukiwarce “pan rura telefon”.

Jeśli będę chciała naprawić cieknący kran, to wpiszę w Google “hydraulik Wrocław” albo “usługi hydrauliczne Wrocław”. Jeśli będę w Nowej Rudzie, to otworzę Gazetę Noworudzką albo też wpiszę w Google “hydraulik Nowa Ruda”. Z tym że jedna fraza nie jest równa drugiej. Bo we Wrocławiu jest zdecydowanie większa konkurencja, jeśli chodzi o hydraulików (i inne profesje), aniżeli w Nowej Rudzie. Dlatego pozycjonowanie we Wrocławiu lokalnego biznesu ma sens, w Nowej Rudzie już nie , a przynajmniej nie na taką skalę i za zdecydowanie mniejsze pieniądze. Przy frazie “hydraulik Nowa Ruda” wysoko w wynikach wyszukiwania pojawią się przede wszystkim ogólne strony, na których mogą ogłaszać się fachowcy z różnych miast. Jednak pamiętaj, tę frazę będą wpisywać rzadko z prostego powodu – najpierw zadzwonią do znajomego, który może naprawić cieknący kran, jeśli ten nie będzie potrafił, to najprawdopodobniej kogoś poleci. Bo w mniejszych miastach ludzie się znają i najpierw do siebie dzwonią i pytają, w dalszej kolejności zaglądają do Google’a. To samo dotyczy mechaników samochodowych, cukierni, krawcowej.

Jeśli założyłeś firmę lub masz taki zamiar i zastanawiasz się nad jej promocją, to pytaj śmiało, nie zapominaj jednak o czytaniu moich artykułów. 😉

Przeczytaj poprzedni wpis:
7 rzeczy, za którymi zatęsknisz pracując w domu

Praca w domu jest fajna, ten blog jest o pracy w domu i ludzie mi piszą, że też jest fajny....

Zamknij