Pierwszy kontakt, pierwsze dzień dobry, witam lub szanowni państwo, zapytanie ofertowe, akceptacja oferty, szkic umowy, poprawki do umowy, podpisanie, odesłanie, współpraca. Brak kontaktu, brak współpracy, brak płatności. Dziś będzie o kliencie. Wymarzonym kliencie. Kliencie, którego Ci życzę.

Co jest ważne we współpracy z klientem?

Nawet najbardziej kontaktowy klient będzie postrzegany przez Ciebie inaczej, jeśli notorycznie będzie spóźniał się z płatnością. Współpraca nawet z najbardziej pilnującym terminów klientem nie będzie wzorowa, jeśli będzie odpowiadał na ostatnią chwilę. We współpracy z klientami, zwłaszcza dla mnie ta druga cecha jest ważna, jeśli nie najważniejsze.

Komunikacja

We współpracy z klientami bardzo zależy mi na sprawnej komunikacji. Nie mam na myśli natychmiastowej odpowiedzi na zadanie pytania (choć to się zdarza i jest fajne, jeśli pracuję nad danym projektem w tej chwili), ale dobrze, jeśli nie muszę czekać na nią cały tydzień, a wymaga 3 minut skupienia drugiej strony. Sama też staram się odpowiadać w miarę sprawnie i możliwie szybko. Najczęściej zwlekanie z odpowiedzią sprawia, że np. tworzenie strony internetowej od pomysłu do efektu finalnego nie trwa np. miesiąc, tylko cztery miesiące. Ja też nie zawsze mam czas, aby odnieść się do odpowiedzi po tygodniu, bo nie jestem w stanie zaplanować sobie, kiedy klient mi odpowie. Słaba komunikacja to często przeciąganie w nieskończoność.

Cel

Załóżmy, że klientowi zależy na czasie. Mi też, bo projekt jest prosty i szacuję, że jego wykonanie zajmie mi tydzień. Jeśli obie strony zdają sobie sprawę z celów (potrzebuję treści na stronę w tydzień/jestem w stanie stworzyć treści w tydzień) i je realizują, to jest to najlepsza współpraca na świecie. Życzę Ci jak najwięcej takich.

Elastyczność

Czasem w trakcie jakiegoś projektu trzeba coś zmienić, obrać nieco inny kierunek, co sprawia, że efekt jest lepszy albo bardzo podobny do zamierzonego. Elastyczność jest często kluczowa. Brak szerszej perspektywy i wyjścia poza ramy sprawia, że się niepotrzebnie ograniczamy. Elastyczność dotyczy też Ciebie, Wykonawcy, ale przede wszystkim Twojego klienta.

Zaufanie

„Ja bym to zrobił lepiej”, „syn kolegi sugeruje, aby…”. Niełatwo współpracuje się z klientem, który wie lepiej od Ciebie. Pod koniec miesiąca okazuje się, że przecież to on wymyślił albo to on zasugerował, a Ty tylko zrobiłeś. Finalnie chcesz więc za dużo za swoją pracę…Klient sugerujący to nie ten sam klient, który nie ma do Ciebie zaufania, ciągle patrzy Ci na ręce.

Terminowość

Współpraca może być owocna od początku niemal do samego końca. Niemal, bo na pewno zdarzą Ci się klienci, którzy nie płacą w terminie. Albo spóźniają się po zapomnieli, albo pieniądze przeznaczyli na „pilniejsze” sprawy. Czasem spóźniają się dwa dni, a czasem dwa miesiące i nie uprzedzają. Lubię takich, którzy pilnują terminów tak, jak ja pilnuję swoich.

A jaki jest Twój wymarzony klient?

Przeczytaj poprzedni wpis:
Wtorki z blogiem – dlaczego trzeba pamiętać o aktualizacjach?

Dziś będzie nieco technicznie, ale myślę, że bardziej praktycznie. Będzie o tym dlatego, bo być może ktoś z Was zauważył...

Zamknij