Na początku stycznia podjęłam trudną dla mnie decyzję – rozwiązałam współpracę z klientem, z którym współpracowałam już dość długo. Trudną, bo to ja wyszłam z inicjatywą zakończenia współpracy, do czego nie przywykłam. Zastanawiałam się, jak zacząć, jak mu o tym powiedzieć, żeby nie poczuł się urażony, jak odejść z twarzą, a nie w atmosferze nieprzyjemności i wyrzutów. Dziś będzie o kilku wskazówkach związanych z tym, jak zakończyć współpracę z klientem.
Jak zrezygnować ze współpracy z klientem – moje rady
Szczerość jest ważna
Przede wszystkim warto być szczerym. Musi być przecież jakiś powód rozwiązania współpracy z Twojej strony. Rozważny klient będzie się zastanawiał, co było nie tak. Gdzie pojawiły się błędy we współpracy, że osoba, której płaci, nie chce jego pieniędzy i wykonywania usługi.
Bezpieczne i dość neutralne jest podanie argumentu że przyszedł czas na rozwój własnych projektów i nie będziesz w stanie dalej pracować dla konkretnego klienta. Co prawda klient może się wkurzyć, z drugiej jednak strony masz do tego pełne prawo.
Sposób, w jakim poinformujesz klienta
Wszystko zależy od tego, jakie masz z nim relacje. Najbezpieczniejszą i najbardziej wygodną, a przy tym profesjonalną formą, będzie wysłanie maila. Poinformowanie go przez telefon może być trudne. Napisz formalnego maila z argumentem, kiedy chcesz zakończyć współpracę, jaki jest tego argument (patrz wyżej) i że dziękujesz za dotychczasowe zaufanie.
Pamiętaj o zapisach w umowie
W umowie na pewno znalazł się punkt mówiący o okresie wypowiedzenia. Dopełnij go i pracuj do czasu, kiedy powinieneś. Może się jednak zdarzyć tak, że klient będzie chciał rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym. Jeśli tak i Tobie to pasuje – zróbcie to. Tak czy inaczej, wyślij podpisane przez Ciebie, pisemne wypowiedzenie umowy w dwóch egzemplarzach – poproś klienta o wypełnienie i odesłanie.
Rozlicz się za dotychczasową pracę
Pamiętaj o tym, aby rozliczyć się z klientem za zlecenie. Jeśli wypowiadasz umowę w połowie miesiąca i pracujesz do 15. kolejnego, to rozlicz się proporcjonalnie.
Bądź profesjonalny do końca
Możesz mieć różne powody rozwiązania współpracy. Nie zwalnia Cię to jednak z bycia profesjonalnym do samego końca. Wykonuj swoją pracę tak, jak do tej pory. Niech Ci nie przyjdzie na myśl, aby robić coś po łebkach, bo przecież faktura opłacona z góry, a i tak już nie będziecie współpracować.
Czy polecać kogoś na swoje miejsce?
Klient może Cię spytać, czy możesz polecić specjalistę z Twojej branży na Twoje miejsce. Możesz też sam wyjść z taką inicjatywą. Warto jednak w poleceniach być ostrożnym i polecać wyłącznie osoby, co do których faktycznie masz pewność, że są rzetelne i tak dobre, jak Ty. J Nie bierz na siebie odpowiedzialności za pracę innych.
Rozwiązanie współpracy z klientem na pewno nie jest łatwe, jednak czasem pozwala na stworzenie nowej przestrzeni do działań. Tworzenia własnych projektów, czy oczyszczenia głowy, stworzenia miejsca dla nowych pomysłów, nadaniu pracy lekkości.
Komentarze