Na początku stycznia podjęłam trudną dla mnie decyzję – rozwiązałam współpracę z klientem, z którym współpracowałam już dość długo. Trudną, bo to ja wyszłam z inicjatywą zakończenia współpracy, do czego nie przywykłam.  Zastanawiałam się, jak zacząć, jak mu o tym powiedzieć, żeby nie poczuł się urażony, jak odejść z twarzą, a nie w atmosferze nieprzyjemności i wyrzutów. Dziś będzie o kilku wskazówkach związanych z tym, jak zakończyć współpracę z klientem.

Jak zrezygnować ze współpracy z klientem – moje rady

Szczerość jest ważna

Przede wszystkim warto być szczerym. Musi być przecież jakiś powód rozwiązania współpracy z Twojej strony. Rozważny klient będzie się zastanawiał, co było nie tak. Gdzie pojawiły się błędy we współpracy, że osoba, której płaci, nie chce jego pieniędzy i wykonywania usługi.

Bezpieczne i dość neutralne jest podanie argumentu że przyszedł czas na rozwój własnych projektów i nie będziesz w stanie dalej pracować dla konkretnego klienta. Co prawda klient może się wkurzyć, z drugiej jednak strony masz do tego pełne prawo.

Sposób, w jakim poinformujesz klienta

Wszystko zależy od tego, jakie masz z nim relacje. Najbezpieczniejszą i najbardziej wygodną, a przy tym profesjonalną formą, będzie wysłanie maila. Poinformowanie go przez telefon może być trudne. Napisz formalnego maila z argumentem, kiedy chcesz zakończyć współpracę, jaki jest tego argument (patrz wyżej) i że dziękujesz za dotychczasowe zaufanie.

Pamiętaj o zapisach w umowie

W umowie na pewno znalazł się punkt mówiący o okresie wypowiedzenia. Dopełnij go i pracuj do czasu, kiedy powinieneś. Może się jednak zdarzyć tak, że klient będzie chciał rozwiązać umowę w trybie natychmiastowym. Jeśli tak i Tobie to pasuje – zróbcie to. Tak czy inaczej, wyślij podpisane przez Ciebie, pisemne wypowiedzenie umowy w dwóch egzemplarzach – poproś klienta o wypełnienie i odesłanie.

Rozlicz się za dotychczasową pracę

Pamiętaj o tym, aby rozliczyć się z klientem za zlecenie. Jeśli wypowiadasz umowę w połowie miesiąca i pracujesz do 15. kolejnego, to rozlicz się proporcjonalnie.

Bądź profesjonalny do końca

Możesz mieć różne powody rozwiązania współpracy. Nie zwalnia Cię to jednak z bycia profesjonalnym do samego końca. Wykonuj swoją pracę tak, jak do tej pory. Niech Ci nie przyjdzie na myśl, aby robić coś po łebkach, bo przecież faktura opłacona z góry, a i tak już nie będziecie współpracować.

Czy polecać kogoś na swoje miejsce?

Klient może Cię spytać, czy możesz polecić specjalistę z Twojej branży na Twoje miejsce. Możesz też sam wyjść z taką inicjatywą. Warto jednak w poleceniach być ostrożnym i polecać wyłącznie osoby, co do których faktycznie masz pewność, że są rzetelne i tak dobre, jak Ty. J Nie bierz na siebie odpowiedzialności za pracę innych.

Rozwiązanie współpracy z klientem na pewno nie jest łatwe, jednak czasem pozwala na stworzenie nowej przestrzeni do działań. Tworzenia własnych projektów, czy oczyszczenia głowy, stworzenia miejsca dla nowych pomysłów, nadaniu pracy lekkości.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Piątunio

Wiecie czego ja, freelancerka, zazdroszczę Wam, etatowcom? Piąteczków. Piątuniów. Wyczekiwania 16, kiedy głupawka i luźniejsze podejście pojawia się w okolicach...

Zamknij