Jak się zabrać za pozycjonowanie bloga – porady na start

utworzone przez | gru 10, 2023 | SEO

Dostaję sporo wiadomości z pytaniami, jak zacząć pozycjonować bloga, bo trzeba wiedzieć na samym początku i jak zabrać się do tego tematu, aby nie zniechęcić na samym początku. Postanowiłam zebrać garść porad na początek, dla każdego, kto o pozycjonowaniu ma blade pojęcie.

Co to jest pozycjonowanie, czy to w ogóle jest mi potrzebne?

W największym uproszczeniu, pozycjonowanie to zwiększanie widoczności strony w wyszukiwarce, w naszym przypadku Google’u, z którego korzysta 98% internautów. Im lepsza pozycje bloga w wyszukiwarce na różne słowa kluczowe, tym zwiększa się ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Na pozycjonowanie składają się działania na stronie (jej optymalizacja) i poza stroną (zdobywanie linków prowadzących do niej).

Pozycjonowanie pozwoli Ci na zwiększenie rozpoznawalności Twojego bloga wśród osób zainteresowanych jego tematyką, a szukających informacji w Google.

Jak się zabrać za pozycjonowanie bloga?

Poniżej przesyłam kilka wskazówek, które pozwolą Ci na rozpoczęcie działań na blogu, zwiększających jego widoczność w Google.

Sprawdź, czy blog jest zaindeksowany, czyli widoczny w Google

Aby blog mógł być wyszukiwalny przez użytkowniku, musi trafić do indeksu Google’a. Zwykle nowe blogi indeksują się po 2-3 tygodniach, ale można ten proces przyspieszyć.

Najprostszą metodą na sprawdzenie, czy Twój blog znajduje się w Google, jest wpisanie w pasku wyszukiwania komendy:

site:adrestwojegobloga.pl

Po site: nie powinno znaleźć się, ani https://, ani www. Po prostu „czysty” adres.

Jeśli Twoja strona jest zaindeksowana, powinieneś otrzymać wyniki wyszukiwania z zawartością Twojej strony, najczęściej artykułami, stronami informacyjnymi, jeśli korzystasz z WordPressa czy Blogspota, to często też z tagami.

indeksowanie bloga komenda site

Jeśli po wpisaniu komendy blog nie wyświetla się w Google, to znaczy, że nie został zaindeksowany. Możesz przyspieszyć ten proces, jednak zanim to nastąpi, warto sprawdzić czy nie zablokowałeś dostępu do strony dla robotów wyszukiwarek. Jeśli używasz WordPressa, to możesz to sprawdzić w kokpicie w Menu bocznym/Ustawienia/Czytanie. Opcja Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny powinna być odznaczona, tak, jak na poniższym zrzucie.

indeksowanie bloga wordpress

Jeśli tę opcję masz odznaczoną, po prostu powiedz Google’owi, że Twój blog istnieje. Możesz to zrobić na kilka sposobów, w tym dwa najprostsze.

  • Dodaj linka do swojego bloga w komentarzu na jakimś popularnym blogu, którego roboty wyszukiwarki odwiedzają często, wtedy te, z niego przejdą do Ciebie i zaczną indeksować, strona po stronie.
  • Skorzystaj z tego narzędzia Google i zgłoś stronę – https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url?pli=1.

Załóż konto Google Analytics dla bloga

Podpięcie pod bloga Google Analytics nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale pośrednie owszem. Dzięki statystykom, jesteś w stanie określić, jakie podstrony są najbardziej popularne, które źródło ruchu przynosi najwięcej użytkowników i wiele innych. Dane możesz wykorzystać przy tworzeniu contentu na bloga w przyszłości. Więcej o Google Analytics pisałam w artykule o statystykach bloga.

Dodaj bloga do Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools)

Krok drugi, z podpięciem bloga do Google Analytics ułatwi Ci wykonanie tego kroku. GSC to potężne narzędzie, które ma wiele możliwości, jeśli chodzi o analizę widoczności stron w wyszukiwarce, linków prowadzących do stron i stanowi absolutne must have w dla każdego pozycjonera. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, abyś dodam tam swojego bloga. Rekomenduję Ci to, zwłaszcza, że narzędzie jest darmowe.

Aby dodać stronę do Google Search Console, zaloguj się do swojego konta Google i wejdź na https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl, a następnie w prawym górnym rogu kliknij na czerwony przycisk z napisem dodaj. Dodaj tam swoją stronę i przejdź do kolejnego kroku – weryfikacji.

Musisz udowodnić Google’owi, że jesteś właścicielem tej strony – możesz to zrobić na kilka sposobów. Jednym z nich, najszybszym, umieszczonym w zakładce metody alternatywne, jest weryfikacja poprzez Google Analytics. Zaznacz tę opcję i kliknij weryfikuj. W poprzednim kroku wspominałam o podpięciu GA do bloga, jeśli to zrobiłeś, weryfikacja zakończy się pomyślnie.

Będziesz musiał poczekać kilka dni, aby narzędzie zaczęło zbierać pierwsze dane i wysyłać Ci wskazówki dotyczące Twojej strony, które mogą wpłynąć na poprawę widoczności.

Zainstaluj Yoast SEO, jeśli korzystasz z WordPressa

To wtyczka, która ułatwia optymalizację bloga pod kątem wyszukiwarek, ale pod żadnym pozorem nie jest narzędziem, które wystarczy do pozycjonowania. Mylne jest przekonanie, że zainstalujesz sobie Yoast SEO i blog nagle będzie wysoko w Google. Owszem, być może uda Ci się zwiększyć widoczność poszczególnych podstron, a tym samym całego bloga, ale to nie wszystko. W pozycjonowaniu, obok contentu, ważne są linki prowadzące do strony. Konfigurację wtyczki Yoast SEO opisałam szczegółowo na blogu.

Te 4 sposoby na start powinny wystarczyć, aby Google zauważyło Twojego bloga, a wraz z przyrostem contentu, zwiększała się też jego widoczność. Jeśli chcesz więcej wskazówek, zajrzyj do kategorii SEO dla blogerów albo zadaj mi pytanie w komentarzu.